• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • School en ouders
    • Partnerschap school/ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderwerkgroep
    • Oudertevredenheid
  • Onze richtinggevers
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Katholiek perspectief
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Inclusief onderwijs
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Veiligheidsbeleid
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Onderwijskwaliteit
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
    • Klacht of suggestie
  • Inclusief onderwijs
  • Sport op school
  • Blueschool
  • Opleidingsschool
  • Schoolgeschiedenis
  • Kindcentrum
  • Kinderdagverblijf
  • 3+groep (peutergroep)
  • Buitenschoolse opvang
  • Spelen in het groen
  • Aanmelden kinderopvang
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Kwieb ouderapp (onderwijs)
  • Schooltijden / opvangtijden
  • Vakanties en sluitingsdagen
  • Verlof aanvragen basisschool
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Financieel Fit
  • Voortgezet onderwijs
  • Klacht of suggestie
  • Privacyverklaring

Kinderen ontdekken woorden met 'spontaan spellen'

Wat is invented spelling?

IMG_3200
RKBSDeWindwijzer28
3805578_821594 (1)
  • IMG_3200
  • RKBSDeWindwijzer28
  • 3805578_821594 (1)

Gepubliceerd: 01-02-2024

Als de kinderen leren lezen en woorden gaan vormen, kennen de leerlingen in de onderbouw nog niet alle spellingregels. Met het de aanpak van ‘spontaan spellen’ (invented spelling) krijgen de kinderen ruimte om woorden en zinnen te maken over datgene wat ze zien, horen en meemaken.

 

Woorden schrijven zoals je ze hoort

De kinderen worden pas gewezen op spellingsregels als de regel daadwerkelijk is aangeboden. Kinderen in de onderbouw die leren lezen mogen woorden schrijven / of stempelen zoals ze klinken. Dit past goed bij het lerend spelen in de onderbouw. Een voorbeeld hiervan is als kinderen in de rol van fietsenmaker een briefje maken voor de klant met wat ze gerepareerd hebben aan de fiets. Of dat kinderen bij een thema een woordenwand of bordjes voor de kijktafel maken. Op deze manier hebben de kinderen veel ruimte om te ontdekken en met hun nieuwsgierigheid te oefenen met lezen en schrijven, waarbij ze meer grip krijgen op de wereld om zich heen en nieuwe dingen ontdekken. 

 

Actief leren lezen

In de onderbouw leren de leerlingen lezen met behulp van de aanpak van ‘Actief leren lezen.’ In de onderbouw ontdekken kinderen de letters. Met behulp van ’woordtorentjes’ komen erachter hoe je deze letters kunt samenvoegen tot clusters, woorden en daarna ook tot echte zinnen! Bij Actief Leren Lezen lezen de leerlingen al vanaf het begin korte zinnetjes. Bij deze aanpak staat de tekst centraal en worden alleen af en toe kleine illustraties gebruikt. Op deze manier kan het lezen van letters, woorden en zinnen worden geoefend zonder afleiding of het sturen in een bepaalde richting. De meeste leerlingen starten hiermee bij de aanvang van leerjaar 3, andere kinderen starten hier eerder of later mee. Wij kijken dan heel goed naar het welbevinden en de betrokkenheid, zodat wij het aanbod creëren dat bij het kind past. 

 

Gerelateerde artikelen


17-04-2025 - Update uit de onderbouw
17-01-2025 - Peuterochtend 31 januari
11-11-2024 - Leren lezen met de robot

Tags


onderbouw , lerendspelen

Overig nieuws


08-05-2025 - Gratis sportactiviteiten in de wijk
06-05-2025 - Windwijzer wil blueschool worden: thema De Zee
05-05-2025 - Lux en Jaycee doen verslag over 80 jaar vrijheid
17-04-2025 - De Windwijzer viert Pasen
17-04-2025 - Update uit de onderbouw
17-04-2025 - Poster 80 jaar vrijheid
11-04-2025 - Diploma’s voor kwaliteitscoördinatoren
11-04-2025 - Palmpasen: iets doen voor een ander
09-04-2025 - Digitaal formulier aanvraag extra schoolverlof
21-03-2025 - Update uit de middenbouw
21-03-2025 - Uitslag doorstroomtoets een aanmelden VO
20-03-2025 - De bovenbouw geeft een update!
18-03-2025 - Groeit uw kind uit de gymschoenen? Kom ruilen tijdens de ruilbeurs
17-03-2025 - Brugfunctionaris: Hoe kan Rachel u helpen?
14-03-2025 - Kidsrun 80 jaar vrijheid
13-03-2025 - Bezoek leerlingen Jozefschool Texel aan De Windwijzer
06-03-2025 - Uitslag tevredenheidspeilingen 2025
05-03-2025 - Vastenperiode: tijd van bezinnen en 'goed doen'
03-03-2025 - Carnaval op de Wapperhapper!
04-02-2025 - Inschrijven nieuwe leerlingen
22-01-2025 - Toetsperiode leerling in beeld
17-01-2025 - Peuterochtend 31 januari
16-01-2025 - Leerlingen in actie voor een veilige schoolomgeving
15-01-2025 - Proeflessen Scholen aan Zee
09-01-2025 - Hoe kunnen wij helpen bij geldzorgen?
20-12-2024 - Fijne feestdagen!
12-12-2024 - Met de regenboog laten we zien dat iedereen erbij hoort!
12-12-2024 - Programma tijdens de kerstweek
13-11-2024 - Leerlingen leren aan leraren Sarkon over goed onderwijs
11-11-2024 - Kinderen zijn klaar voor Sint Maarten
11-11-2024 - Leren lezen met de robot

Laatste nieuws

Tagcloud


  • bovenbouw
  • leerlingredactie
  • middenbouw
  • onderbouw
  • ouderbetrokkenheid
  • sport
  • teamwindwijzer
  • theleaderinme
  • vieringen
  • windwijzer

Zoeken in nieuws


Zoek

Locatie onderwijs


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Locatie opvang


Pasteurstraat 4c

1782 JD  Den Helder

0223 614202

contactformulier Kinderopvang

Directie kindcentrum


Lonneke Veenendaal - kinderopvang

Bart Oud - schoolleider

Lonneke Veenendaal en Bart Oud

Contact


Volg ons op sociale media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

 

Schrijf in voor de nieuwsbrief


Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2025 - Kindcentrum De Windwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers