• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • School en ouders
    • Partnerschap school/ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderwerkgroep
    • Oudertevredenheid
  • Onze richtinggevers
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Katholiek perspectief
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Inclusief onderwijs
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Veiligheidsbeleid
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Onderwijskwaliteit
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
    • Klacht of suggestie
  • Inclusief onderwijs
  • Sport op school
  • Blueschool
  • Opleidingsschool
  • Schoolgeschiedenis
  • Kindcentrum
  • Kinderdagverblijf
  • 3+groep (peutergroep)
  • Buitenschoolse opvang
  • Spelen in het groen
  • Aanmelden kinderopvang
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Kwieb ouderapp (onderwijs)
  • Schooltijden / opvangtijden
  • Vakanties en sluitingsdagen
  • Verlof aanvragen basisschool
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Financieel Fit
  • Voortgezet onderwijs
  • Klacht of suggestie
  • Privacyverklaring

Lerend spelen in de onderbouw


De visie op het jonge kind: leren door te spelen met welbevinden en betrokkenheid

 

In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3  groep (Monter) en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuizen, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel.

De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.

Spelend leren betekent in de praktijk:

  • Rijke leeromgeving met hoeken, met uitdaging voor de verschillende ontwikkelfasen.
  • Leerlingen spelen en werken in kleine groepjes.
  • Betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. 
  • De medewerkers stimuleren de ontwikkeling door mee te spelen. 
  • Een natuurlijke overgang van leerjaar 2 naar leerjaar 3. 
  • Afwisselende activiteiten en werkvormen. 
  • Leren met en van elkaar. 
  • Grote betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces. 

 

14512213984144_110715014454163923705_101804614260974198278_15809131399588 (1)4105377_134529314156724017547_11634503984144_1107146

Agenda thema's onderbouw


  • 06mei

    Thema: Diepzeedromen; Duik je mee in de onderwaterwereld? (OB)

    dinsdag 6 meivrijdag 18 juli

Lees verder
lerendspelen
06 mei
Momenteel bezig ... t/m vrijdag 18 juli 2025

Thema: Diepzeedromen; Duik je mee in de onderwaterwereld? (OB)

De kinderen ontdekken wat er leeft in de zee en wat er zich onder water afspeelt. Zij ontdekken hoe de zee is verbonden met Den Helder. 

onderbouw themasonderbouw lerendspelen

Leren lezen met de robot

Kinderen van leerjaar 3 hebben al veel letters geleerd. Ze kunnen met de woordtorentjes al best wat woordjes lezen. Zo weten ze waar de robot naar toe moet en leren ze deze programmeren. Leren lezen en digitale geletterdheid in een spel! 

lerendspelen onderbouw windwijzer

Olympische Windwijzer Spelen

Kinderen van de onderbouw hebben het thema ‘hup Holland hup’ afgesloten met de Olympische Windwijzer Spelen. Tijdens de openingsceremonie werd de olympische vlag gehesen en het vuur aangestoken. De vlaggenparade was met de vlaggen van landen waar kinderen en band mee hebben. Daarna hebben de…

windwijzer onderbouw lerendspelen sport

Tuinteam onderbouw doet bomenonderzoek

Het tuinteam van de onderbouw heeft in de afgelopen periode hard gewerkt in de schooltuin. De leerlingen hebben onderzoek gedaan naar verschillende soorten bomen en planten op de groene speelplaats en er bijpassende bordjes bij gemaakt. Dagelijks werken de kinderen met plezier in de tuin.…

onderbouw windwijzer lerendspelen leiderschapsrol groenespeelplaats

Kinderen ontdekken woorden met 'spontaan spellen'

Als de kinderen leren lezen en woorden gaan vormen, kennen de leerlingen in de onderbouw nog niet alle spellingregels. Met het de aanpak van ‘spontaan spellen’ (invented spelling) krijgen de kinderen ruimte om woorden en zinnen te maken over datgene wat ze zien, horen en…

onderbouw lerendspelen

Onderbouw speelt kerstverhaal voor ouderen

De onderbouw is op bezoek geweest bij woon-zorgcentrum Ten Anker. De kinderen hebben het kerstverhaal uitgespeeld en met de bewoners kerstliedjes gezongen. De kinderen werden op piano begeleid door conciërge Petrus. Na afloop hebben de leerlingen een bedankje en een kerstwens uitgedeeld aan…

windwijzer onderbouw vieringen lerendspelen

Sail in de onderbouw: leerlingen bouwen een eigen zeilschip

De leerlingen van de onderbouw zijn druk bezig geweest met het maken van een groot tallship op het Wijzerlaantje. Er is eerst een plan gemaakt door middel van het maken van een grote schets. Vervolgens hebben de leerlingen uit de verschillende basisgroepen geholpen met het in elkaar zetten van…

onderbouw themasonderbouw lerendspelen windwijzer blueschool

Nieuwe plantjes op het schoolplein

De leerlingen van de onderbouw hebben met de tuinploeg van het Linie College het groene schoolplein weer aangekleed. Van een ouder hebben wij een partij viooltjes gekregen, welke zijn geplant in de tuin. Er was een mooie samenwerking, waarbij de tuinploeg de onderbouw-leerlingen op…

onderbouw lerendspelen leiderschapsrol windwijzer groenespeelplaats

Kapsalon Knip Knip kreeg bezoek

Afgelopen week heeft Kapsalon Knip Knip op het Wijzerlaantje bezoek gehad van een echte kapster. Receptioniste Avelynn ontving Meester Maarten. Meester Maarten had een afspraak gemaakt bij kapster Nancy. Kapster Nancy heeft de kinderen meegenomen in hoe een echte kapster te werk gaat tijdens…

themasonderbouw onderbouw lerendspelen

Station Windwijzer geopend!

In de onderbouw hebben de kinderen een eigen treinstation gebouwd en spelen kinderen in en met de trein. Dit doen zij met het lerend spelen. Maar hoe leren kinderen dan? Kinderen leren door te spelen met de 3 V’s: Verkennen, Verbinden en verrijken, waarbij kinderen betrokken zijn en…

lerendspelen onderbouw

Make-Over insectenhotel

Met het thema ’kriebelbeestjes’ zijn de kinderen van de onderbouw druk bezig geweest om de tuin een nieuwe look te geven. Er zijn op verschillende plekken bloemen gezaaid en ook heeft het oude insectenhotel een complete make-over gekregen. De kinderen onderhouden samen de tuin en dragen zorg voor…

lerendspelen onderbouw windwijzer groenespeelplaats

Locatie onderwijs


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Locatie opvang


Pasteurstraat 4c

1782 JD  Den Helder

0223 614202

contactformulier Kinderopvang

Directie kindcentrum


Lonneke Veenendaal - kinderopvang

Bart Oud - schoolleider

Lonneke Veenendaal en Bart Oud

Contact


Volg ons op sociale media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

 

Schrijf in voor de nieuwsbrief


Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2025 - Kindcentrum De Windwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign