• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • School en ouders
    • Partnerschap school/ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderwerkgroep
    • Oudertevredenheid
  • Onze richtinggevers
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Katholiek perspectief
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Inclusief onderwijs
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Veiligheidsbeleid
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Onderwijskwaliteit
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
    • Klacht of suggestie
  • Inclusief onderwijs
  • Sport op school
  • Blueschool
  • Opleidingsschool
  • Schoolgeschiedenis
  • Kindcentrum
  • Kinderdagverblijf
  • 3+groep (peutergroep)
  • Buitenschoolse opvang
  • Spelen in het groen
  • Aanmelden kinderopvang
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Kwieb ouderapp (onderwijs)
  • Schooltijden / opvangtijden
  • Vakanties en sluitingsdagen
  • Verlof aanvragen basisschool
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Financieel Fit
  • Voortgezet onderwijs
  • Klacht of suggestie
  • Privacyverklaring

Groepsdoorbrekend werken


Kindgericht onderwijs met oog voor ieder kind

Het onderwijs op de Windwijzer is dynamisch georganiseerd. Dit betekent dat kinderen spelen en leren in verschillende samenstellingen, zodat kinderen in kleine groepjes instructie krijgen, veel ruimte is voor interactie en wij kinderen goed kunnen begeleiden. Dit zorgt voor onderwijs waarbij kinderen met en van elkaar leren, er veel rust is en kinderen mede-eigenaar zijn van hun leerproces. Kinderen zitten niet de hele dag in één klas met één leraar, maar leren in een bouw-unit (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) met verschillende medewerkers, waarbij de expertise van de medewerkers wordt benut. Samen met #TeamOpvang van Monter zorgen wij voor een gevarieerde schooldag voor onderwijs en opvang van 6:30 tot 18 uur. 

 

Tijden voor onderwijs en opvang

  • 06:30 - 08:30 uur:  voorschoolse opvang
  • 08:30 - 14:00 uur:  schooltijd 
  • 14:00 - 18:00 uur:  naschoolse opvang, verlengde schooldag en ontwikkelgesprekken

 

De start van de dag? 

Kinderen starten een schooldag in een basisgroep, waarin wij ervaringen delen en  (proces)afspraken maken. Wij vieren met de basisgroep successen en bijzondere momenten en wij werken aan levensbeschouwing en burgerschap. De kinderen sluiten de schooldag ook af in de basisgroep.

In de midden- en bovenbouw oefenen kinderen in de basisgroep ook met technisch  lezen en doen zij mee aan beeldende vorming en muziek. Daarnaast nemen kinderen deel aan klassenvergaderingen, waarbij zij samenwerken aan de goede sfeer op school en zij nadenken over organisatorische zaken. 

De basisgroepen bestaan uit gemengde groepen van zo’n 25 kinderen. De basisgroepen worden begeleid door een leraar of een onderwijsassistent.

 

Lerend spelen in de onderbouw in dynamische groepen

Kinderen in de onderbouw (3+ groep en leerjaar 1, 2 & 3) leren met het lerend spelen  in betekenisvolle thema’s. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen-)spel. Kinderen werken  in de basisgroep of in het Wijzerlaantje of in een van de andere groepen. Leraren en onderwijsassistenten begeleiden de kinderen in de hoeken en doen interventies tijdens het spel. De meeste kinderen leren in leerjaar 3 lezen en schrijven. Soms zijn kinderen eerder of later toe aan het startende leesproces. Met het groepsdoorbrekend werken is hier ruimte voor. 

 

Leren en werken in kleine instructiegroepen

In de middenbouw (leerjaar 4 & 5) en de bovenbouw (leerjaar 6, 7 & 8) volgen de  kinderen in kleine groepjes  instructies voor rekenen, taal en spelling. De instructies sluiten aan bij het het ontwikkelniveau van de kinderen. Wij werken hierbij met activerende werkvormen en met de digitale oefensoftware van Snappet. Zo leren kinderen door interactie met de leraar en met elkaar. Naast de instructies werken de kinderen op de leerpleinen aan hun leerdoelen en werkpakketten in Snappet. Leerpleinbegeleiders  lopen rondes om de kinderen te begeleiden tijdens het inoefenen van de lesstof.

 

De lunch en pauzesport

Tijdens de pauze van 30 minuten eten en drinken de kinderen hun lunchpakket en spelen ze buiten. Tijdens de pauzes is er toezicht door medewerkers van de school. De kinderen spelen buiten per bouwunit, zodat er voldoende ruimte is om te spelen. De kinderen van de midden- en bovenbouw maken hierbij ook gebruik van het sportveld naast de school. De kinderen kunnen tijdens de pauze ook deelnemen aan pauzesport. Hierbij worden de kinderen gestimuleerd kennis te maken met een gevarieerd aanbod van sportactiviteiten, dat wordt georganiseerd door een groep kinderen die samen met de vakleraar sport en bewegen het pauzesportteam vormen. 

De leerlingen in de onderbouw krijgen langer de tijd voor het nuttigen van  hun lunchpakket. De medewerkers besteden dan aandacht aan zelfredzaamheid en gezond gedrag: hygiëne, gezond voedsel, gangbare regels tijdens het eten en drinken enz. De medewerkers zorgen ervoor dat de lunch een moment is van rust.

 

Wereldoriëntatie en Engels in de middagen

In de midden- en bovenbouw werken wij na de pauze onder andere aan Engels en wereldoriëntatie. Deze vakken worden gegeven door medewerkers met interesse en specialisatie voor dat vakgebied. De samenstellingen van de groepen kunnen verschillen. Deze groepen kunnen bestaan uit kinderen uit een jaargroep of juist gemengde groepen. Dit hangt af van de activiteit en de interesse van de kinderen. 

 

Sport en bewegen

De kinderen van de 3+groep en leerjaar 1 & 2 bewegen dagelijks met sport en spel op de groene speelplaats. Deze kinderen gymmen twee keer per week in de kleine gymzaal.  

Kinderen van leerjaar 3 t/m 8 bewegen dagelijks op de groene speelplaats of op het sportveld naast de school. Daarnaast gymmen de kinderen  twee keer per week in de  grote gymzaal of op het buitenveld.

Alle gymlessen worden verzorgd door de vakleraar sport en bewegen.

 

De verlengde schooldag met kunst en sport

In samenwerking met Monter Kinderopvang, Triade en basisschool De Verrekijker organiseren wij activiteiten voor de verlengde schooldag. Dit betekent dat ouders hun kinderen kunnen inschrijven voor verschillende culturele, sportieve of andere activiteiten. Wij bieden deze buitenschoolse  activiteiten zo veel mogelijk kosteloos aan. Als er wel kosten aan zijn  is er een mogelijkheid voor gezinnen met een beperkt budget om hierin ondersteund te worden. Informatie over de activiteiten ontvangen ouders via Kwieb. 

 

Ontwikkelgesprekken

Tussen 14:30 en 16:30 uur worden ontwikkelgesprekken gevoerd. Ouders en het kind gaan met de basisgroepleraar in gesprek over de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. De basissgroepleraar en de ouders plannen na een gesprek steeds een volgende afspraak. In bijzondere situaties wordt een afspraak zonder de kinderen gemaakt. 

 

Buitenschoolse opvang (BSO)

De Buitenschoolse opvang in kindcentrum De Windwijzer wordt verzorgd door de medewerkers van #TeamOpvang van Monter in het gebouw van de school. Wij bieden voorschoolse- en naschoolse opvang aan en opvang tijdens studiedagen en vakantiedagen. Tot 9 jaar worden kinderen opgevangen in een van de BSO-lokalen. De 8+ kinderen maken gebruik van de centrale ruimte bij de (kinder)keuken en hebben een kinderkookclub. De kinderen van de BSO maken ook gebruik van de sportaccommodaties in de school en het groene schoolplein. 

 

 

Hoe ziet een schooldag eruit met het groepsdoorbrekend werken?

Bekijk hier hoe een schooldag eruit ziet. 

Lees verder

Inspiratie van Mark Mieras: actief leren met plezier

Tijdens de Sarkondag hebben medewerkers zich laten inspireren door een lezing van Mark Mieras. Hij is wetenschapsjournalist die zich gespecialiseerd heeft op de werking van het brein tijdens het leren.
Door te werken met activerende werkvormen, lerend spelen, bewegend leren en de inzet…

windwijzer teamwindwijzer groepsdoorbrekendwerken lerendspelen

'Ik verwachtte chaos, maar ik zag rust en betrokkenheid!'

Vanessa de Jong, een ouder van De Windwijzer, heeft interesse in een baan in het onderwijs. Ze heeft een dag met ons meegelopen. Zij heeft hiervan een blog gemaakt:
 
Zoveel vragen...
Soms zit je als ouder met heel veel vraagtekens. Heb ik de juiste school gekozen? Is de klas…

ouderbetrokkenheid groepsdoorbrekendwerken windwijzer

Actief leren in kleine instructiegroepen

Met het groepsdoorbrekend werken volgen de leerlingen instructies in kleine groepen op betrokkenheidsniveau. Hierbij zoeken de leraren naar werkvormen die leerlingen activeren en de betrokkenheid vergroot. Deze week een mooi voorbeeld in de middenbouw, bij het leren klokkijken met…

middenbouw windwijzer groepsdoorbrekendwerken

Tussenevaluatie groepsdoorbrekend werken

Sinds dit schooljaar werken wij groepsdoorbrekend. Een nieuwe aanpak vraagt een constante monitoring en evaluatie. Op deze wijze blijft het schoolteam werken aan de constante kwaliteitsverbetering. De teamleden hebben in de afgelopen week een evaluatie gemaakt van de eerste periode van het…

windwijzer mr groepsdoorbrekendwerken ouderbetrokkenheid

Leren met verschillende werkvormen in de middenbouw

De kinderen in de middenbouw werken voor de basisvakken met Snappet. We hebben hierover verschillende vragen gehad van ouders. Schrijven ze wel voldoende? Is er ook ruimte voor samenwerken? Het verwerken en oefenen van lesstof kan op allerlei manieren. Naast de verwerking in…

middenbouw windwijzer snappet groepsdoorbrekendwerken

Start van de dag in de onderbouw

De start van de dag is een belangrijk moment op school. De leerlingen zijn pro-actief en gaan direct aan de slag. In de onderbouw (1-2-3) spelen de kinderen tijdens activiteiten tijdens de inloop waarbij zij leren van en met elkaar. #weesproactief

onderbouw lerendspelen groepsdoorbrekendwerken

Win-win van leerjaar 8 ‘Hoe zijn wij samen een rolmodel?’

De leerlingen van leerjaar 8 zijn proactief geweest. Zij hebben een win-win gemaakt met de medewerkers van de bovenbouw over het ‘groep-8-gevoel’, binnen het groepsdoorbrekend werken. De kinderen willen elkaar meer ontmoeten en samenwerken aan het zijn van een rolmodel voor anderen.…

bovenbouw windwijzer theleaderinme leiderschapsrol groepsdoorbrekendwerken

Cultuureducatie met vakleraren van Triade

Deze week zijn de lessen beeldende vorming en muziek gestart met de vakleraren van Triade. In de midden- en bovenbouw krijgen de kinderen twee keer per week cultuurlessen. In de onderbouw worden gastdocenten thematisch ingezet. Een mooie aanvulling op ons team en een…

windwijzer teamwindwijzer middenbouw bovenbouw groepsdoorbrekendwerken

Locatie onderwijs


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Locatie opvang


Pasteurstraat 4c

1782 JD  Den Helder

0223 614202

contactformulier Kinderopvang

Directie kindcentrum


Lonneke Veenendaal - kinderopvang

Bart Oud - schoolleider

Lonneke Veenendaal en Bart Oud

Contact


Volg ons op sociale media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

 

Schrijf in voor de nieuwsbrief


Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2025 - Kindcentrum De Windwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals