• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • School en ouders
    • Partnerschap school/ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderwerkgroep
    • Oudertevredenheid
  • Onze richtinggevers
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Katholiek perspectief
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Inclusief onderwijs
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Veiligheidsbeleid
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Onderwijskwaliteit
    • Schoolkoers 2024-2028
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
    • Klacht of suggestie
  • Inclusief onderwijs
  • Sport op school
  • Blueschool
  • Opleidingsschool
  • Schoolgeschiedenis
  • Kindcentrum
  • Kinderdagverblijf
  • 3+groep (peutergroep)
  • Buitenschoolse opvang
  • Spelen in het groen
  • Aanmelden kinderopvang
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Kwieb ouderapp (onderwijs)
  • Schooltijden / opvangtijden
  • Vakanties en sluitingsdagen
  • Verlof aanvragen basisschool
  • Vrijwillige ouderbijdrage
  • Financieel Fit
  • Voortgezet onderwijs
  • Klacht of suggestie
  • Privacyverklaring

The Leader in Me


Leren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.'

'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld.

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: 
 

De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je
eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

  • Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.’
  • Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.’
  • Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’

 

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven
en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

  • Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.’
  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen.’
  • Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’.

 

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of
cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten
en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

  • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’

 

Leiderschapsrollen

Met leiderschapsrollen leren kinderen nieuwe vaardigheden. Ze passen hierbij de zeven gewoonten toe. De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen. Kinderen leren hierbij een plan te maken. Bekijk hier de leiderschapsrollen van De Windwijzer.

De zeven gewoonten en burgerschap

 

The Leader in Me

 

Lees verder
theleaderinme

Bezoek leerlingen Jozefschool Texel aan De Windwijzer

Leerlingen van Jozefschool Texel hebben een bezoek gebracht aan de Windwijzer. Het leerlingspanel doet verslag: 
Het leerlingpanel (junior lighthouse-team) van de Jozefschool Texel is bij ons op bezoek geweest. Zij hebben ons een e-mail gestuurd en gevraagd of zij langs konden…

sarkon leerlingpanel leiderschapsrol middenbouw bovenbouw theleaderinme windwijzer

Leerlingen leren aan leraren Sarkon over goed onderwijs

Tijdens een Sarkon-studiedag hebben medewerkers van andere Sarkonscholen een bezoek gebracht aan de Windwijzer. Zij werden verwelkomd door de leerlingbegroeters en toegesproken door het leerlingpanel. Daarna werden de gasten rondgeleid door onze leerlingen. Er waren drie groepen. Een groep…

windwijzer teamwindwijzer leerlingpanel leiderschapsrol theleaderinme

Leerlingpanel in gesprek met CPS van de zeven gewoonten

Wij hebben met twee mensen van CPS (Cor en Niels) gepraat over de 7 gewoonten en wat we daarmee doen op school. Ze vroegen hoe de kinderen zich erbij voelen en hoe je ziet dat de juffen en meesters ermee werken. Het was een heel leuk gesprek, omdat het gezellig was en het leuk is om erover…

theleaderinme leerlingpanel windwijzer

The Leader in Me

theleaderinme

De windwijzer voor de camera: filmpjes over de 7 gewoonten

In juni heeft een camaraploeg van CPS (landelijke onderwijsorganisatie) onze school gefilmd over de werkwijze met de zeven gewoonten. Dank aan alle kinderen en medewerkers voor hun medewerking!
Er zijn drie korte filmpjes gemaakt: 
- De zeven gewoonten en burgerschap
- Werken…

theleaderinme leiderschapsrol leerlingpanel windwijzer

Start van het schooljaar met de gouden weken en startgesprekken

In de eerste periode van het schooljaar werken wij met de gouden weken. Tijdens de gouden weken worden de zeven gewoonten en de gouden afspraken opgefrist. In de onder- en middenbouw komen alle gewoonten afzonderlijk aan bod. In de bovenbouw wordt dit op thematische wijze gedaan. De…

windwijzer theleaderinme onderbouw middenbouw bovenbouw ouderbetrokkenheid

Children welcomed teachers from England

Een aantal leraren en bestuurders uit Engeland hebben afgelopen week onze school bezocht. Zij waren met name benieuwd hoe wij met onze manier van werken inclusief onderwijs bieden, waarbij iedereen welkom is. Robie heeft een verslag gemaakt in het Engels: 
 
My name is Robie,…

windwijzer leerlingredactie theleaderinme

Hoe werken wij met de 7 gewoonten? Basisschool De Cunera is komen kijken

In de afgelopen periode hebben we bezoek gehad van het schoolteam van basisschool de Cunera uit Castricum. Het team (dat bestaat uit 30 mensen) was benieuwd naar onze werkwijze, met name hoe de leerlingen de zeven gewoonten van Covey toepassen. Het team is ontvangen en rondgeleid door…

windwijzer theleaderinme teamwindwijzer leerlingpanel

Leerlingpanel ontvangt leerlingenraad De Dijk

Wij (het leerlingpanel) hebben bezoek gehad van de leerlingenraad van basisschool de Dijk. Het waren Dean (voorzitter en kinderburgemeester) en secretaris die ook Sem heet. Ze hadden ook een leraar meegenomen. Ze stelde ons vragen over hoe bij ons het leerlingpanel in elkaar zit en wat…

windwijzer leerlingpanel theleaderinme

Leerlingpanel in overleg met de wijkbeheerder over speeltuin

We hadden met het leerlingpanel een extra vergadering afgesproken. We hebben gemerkt dat bij de vernieuwde speeltuin op de hoek van de violenstraat de Lorentszstraat veel gedoe is. De speeltuin was stuk en je kon er niet prettig spelen, omdat oudere kinderen daar rond hingen en onaardig…

windwijzer leerlingpanel theleaderinme

Wij hebben onze juffen en meesters verwend!

Vandaag is het de dag van de leraar. Wij van het leerlingpanel hebben alle juffen en meesters vandaag verwend, omdat we blij zijn dat de juffen en meesters er voor ons zijn. Sem en Kylan, onze secretaris en voorzitter, hebben een speech gehouden. Ze hebben verteld wat we goed vinden en welke tips…

windwijzer teamwindwijzer vieringen theleaderinme

Locatie onderwijs


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Locatie opvang


Pasteurstraat 4c

1782 JD  Den Helder

0223 614202

contactformulier Kinderopvang

Directie kindcentrum


Lonneke Veenendaal - kinderopvang

Bart Oud - schoolleider

Lonneke Veenendaal en Bart Oud

Contact


Volg ons op sociale media


FacebookTwitterLinkedInInstagram

 

 

Schrijf in voor de nieuwsbrief


Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2025 - Kindcentrum De Windwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers